Burgemeester Bodegraven-Reeuwijk: ‘Uniek gebied ontroert me’

Ze ontgonnen het moeras en schiepen het plassengebied  met hun handen.  Christiaan van der Kamp (49) praat met respect en vol verwondering over Bodegraven-Reeuwijk en haar inwoners.

In Tour de Maire vertellen burgemeesters in het Groene Hart over hun favoriete plekken in eigen gemeente. Deze week: Christiaan van der Kamp (CDA), burgemeester van Bodegraven-Reeuwijk.

Plassen
,,Even stil.” Van der Kamp staat op de Twaalfmorgen (foto) bij de Reeuwijkse Plassen en maakt een bezwerend gebaar. ,,Stil he? We staan in het Groene Hart van de Randstad. Kijk om je heen hoe prachtig. Vanaf hier kijk je de plassen over. Aan de overkant zie je huizen, dat geeft diepte. Dit is het Groene Hart ten voeten uit.” Zijn hele gezin komt bij de roei- en zeilvereniging, zelf gaat hij graag het water op met een laser. ,,Heel Bodegraven-Reeuwijk is met mensenhanden gemaakt. Ze hebben het letterlijk ontgonnen en slootjes gegraven. Ze hebben moeras veroverd terwijl ze een kathedraal hadden kunnen bouwen, dat is uniek.”

Dorpen
,,Ik noem elk dorp als favoriete plek. Een keuze kan ik niet maken. Het zijn de bewoners die hun woonomgeving eigenheid meegeven. De verschillende dorpskarakters maken Bodegraven-Reeuwijk leefbaar, ze geven het schwung.” Volgens Van der Kamp is hij er voor de noden en verlangens van de mensen, dat is zijn rol als burgemeester. ,,Het begint bij de mensen; ieder is een monumentje met zijn of haar eigen geschiedenis. Dat fascineert mij. De bezoeken die ik afleg, een 60-jarig huwelijk, een opening, een verjaardag, vervelen mij daarom nooit. Als dat ooit gebeurt, dan stop ik met dit werk.”

Fort
,,In 1672 werden Bodegraven en Zwammerdam platgebrand. Inwoners werden gedood en sloegen op de vlucht. Om te zorgen dat het nooit meer zou gebeuren liet Willem III in een half jaar tijd fort Wierickerschans (foto) om strategische redenen bouwen op de splitsing van de Oude Rijn en de Enkele Wiericke. In 1870 werd Bodegraven door brand getroffen, zo’n honderd panden brandden uit. Fantastisch hoe mensen de draad opnieuw hebben opgepakt. De mensen zijn nog zo vitaal als destijds. Ik vraag me af of de geschiedenis daar impact op heeft. De bewoners zijn hardwerkend, betrokken en verbonden. Dat ontroert me.”

Brouwerij
,,Brouwerij de Molen (foto) is favoriet vanwege de ondernemerszin die ervan uitgaat. De Molen begon in 2004 en staat nu aan de wereldtop van het craftbeer, al vind ik dat je van meesterbier zou moeten spreken. Leuk om te zien hoe die jongens groeien.” Van der Kamp komt wel eens in het brouwcafé, hoewel hij naar eigen zeggen ‘niet echt een drinker’ is. Hij houdt de rechterzijkant van zijn jasje omhoog. De pieper aan zijn riem wordt zichtbaar. ,,Vanwege mijn functie moet ik altijd oproepbaar zijn en in de auto kunnen stappen, daarom drink ik bijna niet. Ik zie dat niet als een opoffering. Het hoort bij de passie voor het ambt.”

Hoeve
,,Familie De Goeij van Hoeve Stein, het laatst overgebleven boerenbedrijf in Oukoop, zet zich in voor het comfort van haar dieren. Ze durft gewoontes los te laten en risico’s te nemen”, vertelt Van der Kamp. Vorig jaar opende hij de nieuwe vrije uitloopstal met ligweides voor de koeien.

,,Het voelt fijn om in een stal te zijn, vind ik. Ik weet niet wat dat is. Ook ben ik gek op koeien. Het dier is zó Hollands, zo nuttig, zo slim. Het dier is volledig gedomesticeerd en verbonden met ons geraakt. Ze kunnen niet meer zonder ons en wij hebben ze nodig voor de productie van kaas. Helemaal hier, wij zijn de grootste kaasleverancier van Nederland.”

koeien

Gepubliceerd in AD/GH op 13 augustus 2016 in de rubriek Tour de Maire

Over Merkproducten

Freelance journalist
Dit bericht werd geplaatst in Gepubliceerde teksten en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie