Jo Jansen (95) test rollatorwandeling door Hoograven

UTRECHT – De Utrechtse wijk Hoograven beschikt sinds twee maanden over rollatorroutes; korte rollatorvriendelijke wandelingen langs bezienswaardigheden en zitplekjes in de wijk. De 95-jarige Jo Jansen nam de proef op de som.

Twee maanden geleden mocht Jo Jansen de route openen. De helft van de bewoners van woonzorgcentrum Tolsteeg loopt met een rollator, vertelt ze. En dus komen die routes volgens haar best van pas. Het ontstond als ‘Briljant Idee’ van Lydia Ketting, huisarts uit de wijk. Het Briljante Ideeën project in Hoograven stimuleert bewoners om met plannen te komen om de wijk leefbaarder te maken. Deze worden betaald vanuit het leefbaarheidsbudget.

,,Ik ga zelden zomaar wandelen. Wel ga ik dagelijks naar buiten om boodschappen te doen, maar dan loop ik mijn vaste route,” vertelt de kwieke 95-jarige. Vandaag trekt ze er voor deze krant vanuit het woonzorgcentrum met haar lichtgewicht rollator op uit om de 1,4 km lange route langs Tolsteeg, Rotsoord en het Smaragdplein uit te proberen. ,,Deze loopt lekker licht, maar het nadeel daarvan is dat je bij een botsing tegen een stoeprand direct omver ligt.” Gelukkig zijn de stoepen die ze tegenkomt allemaal rollatorvriendelijk.

Appelsap
Voor kinderboerderij Nieuw Rotsoord ontdekt ze twee houten stoelen langs het pad, met in het midden een plek om je rollator te parkeren. ,,Ik denk dat ik daar bij goed weer gebruik van zou maken, bijvoorbeeld als mijn kleinkinderen nog bij de kinderboerderij zijn.” In de folder leest ze dat je hier in het theehuis iets kunt drinken. ,,Dat hoeft helemaal niet,” lacht Jansen. ,,Ik heb een blikje appelsap in mijn rollatortas zitten.” Aandachtig bekijkt ze een houten pop in de grote tuin. Ze is nog niet eerder op deze plek geweest sinds ze in het woonzorgcentrum woont, omdat Nieuw Rotsoord buiten haar dagelijkse route valt. Vroeger kwam ze hier wel vaak, herinnert ze zich. ,,Hier speelden we toen ik nog kind was. Dit was één groot grasveld.”

Bij het winkelcentrum Smaragdplein staat het beeld ‘Zonnegodin.’ ,,Gek, he? Ik loop hier altijd langs, maar dat beeld is me nooit opgevallen,” zegt Jansen. ,,Eerlijk gezegd vind ik het niet mooi, maar ik vind het leuk om op deze manier naar de omgeving te kijken. Zo leer ik nog wat.” De route voert terug naar Tolsteeg via de Topaaslaan. Hier staat de kale Chinese vernisboom op de kaart aangegeven. ,,De boom bloeit met opvallende gele pluimen en de vruchten hebben de vorm van lampions,” leest ze. ,,Goh, dat heb ik nooit gezien. Ik ga er op letten.”

Ze loopt de straat uit, die eindigt bij de ingang van het woonzorgcentrum. De 1.4 km zitten er op. ,,Zijn we er al?” reageert Jansen verbaasd. ,,De route is kort, maar ze lopen niet allemaal zo hard als ik.” Toch heeft ze lekker gelopen, vindt ze. ,,Ik denk dat de route in de zomer mooier is, maar ik heb wel nieuwe dingen en plekken gezien. Het is eens iets anders dan mijn dagelijkse loopje.”

rollator

Over Merkproducten

Freelance journalist
Dit bericht werd geplaatst in Utrecht. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie