Kunstwerk uit Wilnis genomineerd voor Schilderij van het Jaar

WILNIS – Het schilderij ‘Sirene’ van Akke Feddema-Fokker is genomineerd voor de eerste landelijke verkiezing van het beste schilderij van Nederland. Vandaag hoor de kunstenares uit Wilnis of haar werk de titel Schilderij van het Jaar krijgt.

Circa 1200 schilderijen deden aan de wedstrijd Schilderij van het Jaar mee, gemaakt door 550 kunstenaars. Vorige week werd bekend dat ‘Sirene’ – een kunstwerk dat een zeemeermin voorstelt – van Feddema-Fokker met zo’n 1584 stemmen tot één van de twaalf schilderijen behoort die een plaats kregen in de finale. ,,Normaal gesproken ben ik niet zo fanatiek, maar toen ik doorhad dat ik bij de laatste twaalf zat, ben ik toch voor meer stemmen gaan strijden,” vertelt de kunstenares.

Ze heeft geen flauw idee of ze kans maakt om te winnen. ,,Er zitten zeker een aantal goede tussen de genomineerden, maar kunst is een kwestie van smaak. Het kan zijn dat het de jury kiest voor een realistisch geschilderd werk vanwege de techniek, maar het kan ook dat ze voor een schilderij met een paar streepjes kiezen dat een bepaald gevoel oproept.”

Tot haar grote verrassing kreeg Feddema-Fokker veel stemmen van mensen die ze niet kent. ,,Hartverwarmend. Het betekent dat die mensen mijn werk mooi vinden.”

Ze zal er niet om treuren als vandaag bekend wordt dat een ander werk dan dat van haar er met de titel ‘Schilderij van het Jaar’ vandoor gaat. ,,Ik vind het al heel leuk dat mijn werk straks in Amstelveen en in Londen te zien zal zijn. Hoe kom je daar anders? We gaan in beide steden natuurlijk kijken hoe mijn schilderij daar hangt.”

De genomineerde werken zullen van 17 januari t/m 24 februari 2013 geëxposeerd worden in Museum Jan van der Togt te Amstelveen. Daarna reizen ze af voor een expositie van twee weken in de Griffin Gallery in Londen.

Sirene

Over Merkproducten

Freelance journalist
Dit bericht werd geplaatst in De Ronde Venen. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie